De Consumentenautoriteit is sinds 1 juni jl. bevoegd om toezicht te houden op de naleving van de regels rondom de prijzen van losse vliegtickets en roept consumenten op hun klachten over prijstransparantie van vliegtickets te melden bij ConsuWijzer. Hiermee krijgt de toezichthouder een nog duidelijker beeld waar de grootste problemen zitten en kan ze haar toezicht daarop richten. Hierbij werkt zij in Europees verband nauw samen met andere toezichthouders.
De consument is hiermee beter beschermd doordat aanbieders van vliegtickets transparanter moeten zijn over de kosten. Om consumenten te informeren over hun rechten heeft de Consumentenautoriteit extra informatie geplaatst op de website ConsuWijzer. De Consumentenautoriteit heeft een inventarisatie gedaan naar de problemen die er spelen. Hieruit kwam het beeld naar voren dat de regels nog niet voldoende worden nageleefd. De meest voorkomende problemen waren de vooraf aangevinkte opties en onvoldoende specificatie van de prijs.
Op grond van deze regels zijn aanbieders van vliegtickets verplicht:
– de definitieve prijs te vermelden. Dat is de prijs inclusief alle bijkomende kosten, zoals heffingen en toeslagen, die standaard worden berekend;
– alle elementen waaruit de prijs is opgebouwd te specificeren;
– alle voorwaarden die van toepassing zijn te vermelden;
– de consument via ‘opt in’ te laten kiezen voor extra diensten, zoals een annuleringsverzekering of het betalen via creditcard, en dus niet via vooraf aangevinkte hokjes. Deze regels vloeien voort uit de Europese verordening 1008/2008 die nu is opgenomen in de Wet Handhaving Consumentenbescherming, waarmee de Consumentenautoriteit als toezichthouder is aangewezen.