Sinds 2006 begeeft het toerisme naar Duitsland zich in een stijgende lijn en in totaal is dit met 20% gestegen. Tot en met augustus van dit jaar telde Duitsland 2% meer overnachtingen van Nederlandse toeristen. Daarmee stevent Duitsland af op recordcijfers ten opzichte van vorig jaar.

Nederlanders reizen ook graag af naar Duitsland met name de regio Noord-Duitsland (deelstaten Nedersaksen, Bremen, Hamburg, Sleeswijk-Holstein en Mecklenburg-Voorpommeren) is geliefd. Van alle reizen vanuit Nederland naar Duitsland heeft deze regio een marktaandeel van 15%. In totaal staat het inkomend toerisme in Duitsland op een plus van 5,5%.

Dit jaar is Duitsland een themacampagne gestart, genaamd: #JoinGermanTradition. De hoofdreden voor een bezoek aan het Duitse land is dan ook tradities en geschiedenis. Het thema is opgedeeld in drie categorieën: Culinair, levende tradities en kunst en handwerk. Streekgerechten met grootmoedersrecepten worden steeds populairder en zijn een kenmerk voor het land, Marsepein uit Lübeck, Grünkohl mit Pinkel uit Oldenburg, een Oostfriese thee uit Nedersaksen, zijn drie voorbeelden van geliefde streekgerechten. De populaire volksfeesten, festivals en culturele evenement scoren erg goed. Kerstmarkten zijn al jaren populair en voor veel liefhebbers een jaarlijks uitje.

Foto: Michaela Klare (heel rechts), directeur van het Duits Verkeersbureau, en Henning Rüder (achter in het midden), sales manager (en contactpersoon voor de Nederlandse reisbranche) van het Duits Verkeersbureau.