‘‘Ik weet dat de luchthaven Eindhoven nog een home carrier zoekt en dat willen wij wel zijn. Maar dan willen we wel hetzelfde tarief betalen als Ryanair dat ook actief is vanaf Eindhoven. De ticketprijzen laten wij niet zakken tot het niveau van Ryanair’’, dat zegt Bram Gräber, directeur transavia.com in het Haarlems Dagblad.
Schiphol blijft voor transavia.com de belangrijkste uitvalsbasis. ‘‘Maar de groei komt de komende jaren uit de regio. Van de luchthaven bij Rotterdam, wat de thuisbasis is van vijf tot zes toestellen. Maar nadrukkelijk ook op Eindhoven. Die luchthaven is interessant voor veel mensen uit het midden, zuiden en zelfs oosten van het land en vanuit Vlaanderen. Het aantal vluchten verdubbelen we daar dit jaar al tot veertig per week en we zijn daar nog niet klaar. Dat kunnen we nog wel weer een keer verdubbelen. De forse groei van het aantal boekingen in dat gebied bevestigt ons daarin’’, aldus Gräber. ‘‘We hadden al het systeem dat je moest betalen voor een maaltijd en vanaf 5 april komt daar bij dat je moet betalen voor een koffer. Daar staat tegenover dat je gratis tien kilo handbagage mag meenemen en dat was eerst vijf kilo. Verder gaan we komende winter alle stoffen bekleding van de stoelen vervangen door leer. Dat zit beter, oogt luxer en is onderhoudsvriendelijker.’’
Met twee nieuwe Boeing 737-800 toestellen die er dit voorjaar komen heeft transavia.com deze zomer een vloot van 34 toestellen. Volgend jaar komen er nog twee nieuwe 737’s bij. Transavia.com schoot voor het eerst in 33 jaar in de rode cijfers. ‘‘Het was geen denderend jaar en we hebben het boekjaar toch met een verlies afgesloten. Het nu op 1 april begonnen boekjaar willen we wel winst maken. Inderdaad valt dat niet mee met de stijgende olieprijs, maar ik verwacht dat we dat kunnen compenseren door de extra passagiers die we dit jaar willen vervoeren. In april hebben we al twintig procent meer boekingen. Wanneer de toestellen voller zitten, maken we per saldo toch winst. Ik ga niet nu opeens de ticketprijzen verhogen’’, stelt Gräber in het interview met de Haarlemse krant.