De Treinreiswinkel gaat in 2016 een heel seizoen lang de Autoslaaptrein Düsseldorf – Verona laten rijden, van 20 mei tot 25 september. Dat heeft Helmut Brall, directeur en oprichter van de Treinreiswinkel, laten weten tegenover TravelPro.
Na de abrupte beëindiging van de activiteiten van EETC Vakantiereizen BV en haar AutoSlaap Trein in april jl., besloot Treinreiswinkel na een mislukte onderhandeling met Euro Express Charter een eigen product op de markt te zetten. Aangezien de realisatie van de Auto Express Italia in een korte tijd moest plaatsvinden vertrekt deze dit zomerseizoen vanaf Düsseldorf.
“Den Bosch lukt in 2016 nog niet in verband met prijstechnische redenen. De trein die we vanuit Duitsland gaan laten rijden is een Nederlandse vakantietrein/autoslaaptrein met Nederlands personeel, alleen het vertrek is dus vanuit Düsseldorf”, aldus Brall.
Toch blijkt het vertrek vanuit Duitsland voor Nederlanders geen bezwaar, ook aangezien de Duitse stad vanaf Utrecht slechts anderhalf uur rijden is. “In Duitsland is men verbaasd dat er een Nederlandse trein vanaf Duitsland vertrekt. In beide landen is er voldoende markt voor autotreinen”, vertelde Brall eerder tegenover TravelPro.
In 2015 zijn er vijf retourreizen geweest waarvan er nog twee moeten worden uitgevoerd. Brall: “In grote lijnen zijn we tevreden hoe alles gelopen is, een aantal zaken vragen om finetuning. Het is een complexe operatie met verschillende landen/spoorwegen en met meer dan twintig medewerkers op en rond de trein per vertrekdatum. Veel positieve klantenreacties ontvangen en mensen die meteen voor 2016 weer geboekt hebben”.
Met de bezetting van de trein gaat het goed, waarbij altijd of op heen- of op terugreis (of op allebeide) compleet uitverkocht. “Op sommige data hadden er makkelijk twee treinen kunnen rijden. Alleen in het begin van de serie vielen de terugreizen tegen en aan het eind van de serie de heenreizen aangezien men kan dan geen retour boeken. Bij een langer seizoen is deze periode na verhouding minder ingrijpend”, aldus Brall.
Het personeel op de trein en bij het incheken en beladen in Düsseldorf is volgens Brall ervaren Nederlands personeel. Van alle boekingen wordt circa 88% geboekt door Nederlandse klanten, circa 10% door Engelse klanten en 2% Duitse, Deense, Belgische en Zweedse klanten. Brall: “Het was voor ons een bijzondere uitdaging en we zijn blij dat we de autoslaaptrein kunnen laten blijven rijden”.