Volgens “The Telegraph” is er nieuw bewijs gevonden van hoteliers die hun ratings manipuleren door druk uit te oefenen op de reis evaluatie website TripAdvisor. Dat leidt tot valse beoordelingen die ervoor zorgen dat de ratings ongemerkt verbeterd worden. Een restaurant dat momenteel nog niet eens open is, heeft het op de één of andere manier tot de 17e plaats in “het beste restaurant van Londen” geschopt. Bovendien hebben twee lezers van “The Telegraph” geld aangeboden gekregen om een negatief bericht over een hotel te verwijderen. Zo zijn er nog meer voorbeelden gevonden die erop wijzen dat niet alle ratings op TripAdvisor kloppen. Bovendien heeft Kwikchex, een reputatie management bedrijf een test uitgevoerd op de website. Zij plaatsten drie nep reviews over een restaurant, waarvan twee precies dezelfde. Een maand later bleken de reviews nog altijd op de website te staan en was het betreffende restaurant zelfs gestegen tot de 17e plek in de lijst van beste restaurants van Londen.
2 reacties
Vandaar het belang van objectieve informatie naast de subjectieve informatie. Die mix sta ik nog steeds achter.
Niks nieuws onder de zon. Ook in Nederland kennen we dergelijke gevallen. Van een restaurant in Nijmegen die studenten flessen rose gaf om goede recensies te plaatsen; tot de grootste review-websites in de reisbranche waar ervaringen over eigen producten zonder veel moeite geplaatst worden.