TUI Group heeft een nieuwe duurzaam toerisme strategie gelanceerd. Deze strategie 2015-2020 is opgebouwd rond drie pijlers, die de toekomst van duurzaam toerisme vormgeven. TUI neemt zich voor om in 2020 de CO₂-uitstoot van haar luchtvaartmaatschappijen, cruises en grondoperaties met tien procent te verminderen. Ook wil de reisorganisatie tien miljoen groenere en eerlijkere vakanties per jaar aanbieden en tien miljoen euro per jaar investeren om de positieve impact van toerisme te versterken.

‘Better Holidays, Better World’ bouwt voort op de sterke traditie van zowel TUI AG als TUI Travel PLC op het gebied van duurzaamheid, voor hun samensmelting eind 2014. De strategie is gebaseerd op een nieuwe benadering en heeft ambities om te beïnvloeden, te innoveren en te investeren in duurzamer toerisme. De drie pijlers van de nieuwe strategie omvatten TUI’s operaties, het volledige vakantieproces, de reizigers, de reissector en zelfs meer. Om ‘Better Holidays, Better World’ te realiseren en om op grote schaal impact te hebben, werkt TUI samen met klanten, leveranciers, onderwijs- en opleidingsinstellingen, regeringen en VN-organisaties.

Fritz Joussen, CEO van de TUI Group: “Onze ‘Better Holidays, Better World’ strategie is de volgende spannende stap die onze organisatie neemt op het gebied van duurzaamheid. Ik ben trots dat ik voor een sector werk die zo veel werkgelegenheid en economische activiteit kan stimuleren in ontwikkelde en minder ontwikkelde landen. Sociale en economische stabiliteit worden steeds belangrijker. Ik ben me er ook van bewust dat toerisme, naast voordelen voor de reisbestemmingen, bijdraagt aan de uitputting van natuurlijke bronnen. Onze focus ligt daarom op het stimuleren van een systematische verandering naar meer duurzaam toerisme activiteiten en een sterk duurzaam beleid. We willen daarin een voorbeeldfunctie vervullen.“

De drie ‘Better Holidays, Better World’ pijlers zijn onderbouwd door negen ambities:

1. Step lightly
In 2020 wil TUI Europa’s meest CO₂-efficiënte luchtvaartmaatschappijen hebben waarbij de uitstoot van haar operaties met tien procent is verminderd. TUI verbindt zich ertoe om de milieu-impact van vakanties te verminderen. De luchtvaartmaatschappijen van TUI zijn de meest CO₂-efficiënte in Europa. Sinds 2008 is de uitstoot per passagier per kilometer al met tien procent gereduceerd. TUI’s recente ecoDemonstrator partnership met Boeing heeft innovatieve milieutechnologieën getest en de TUI-cruiseschepen zijn uitgerust met baanbrekende milieutechnologieën.

2. Make a difference
TUI wil in 2020 tien miljoen groenere en eerlijkere vakanties per jaar aanbieden, en zo meer lokale mensen op de reisbestemmingen laten meedelen in de voordelen van het toerisme.
De groep gelooft dat duurzaamheid een sleutelrol speelt in de vakantiebeleving van haar reizigers en wil positieve verandering creëren voor zowel de lokale bewoners als hun gemeenschap. Groenere en eerlijkere vakanties zijn vakanties waar hotels met een duurzaam-heidslabel, erkend door de Global Sustainable Tourism Council (GSTC), worden aangeboden. TUI heeft ook ‘Collection’ excursies ontwikkeld, om zo de lokale bevolking te steunen en de omgeving te beschermen.

3. Lead the way
TUI investeert tegen 2020 tien miljoen euro per jaar om de positieve impact van toerisme te versterken. Hiervoor wordt de TUI Care Foundation opgericht.
TUI wil innoveren, investeren in jeugd en opleidingen in het toerisme en samenwerken met bestemmingen om duurzaam toerisme wereldwijd op de kaart te zetten. Een recent voorbeeld hiervan is het baanbrekende project met PwC en de Travel Foundation, dat de economische, milieu- en sociale impact van toerisme meet en in kaart brengt.

Jane Ashton, Duurzaamheidsdirecteur van TUI Group: “Als grootste speler in de toerismesector erkennen wij onze verantwoordelijkheid om voortrekker te zijn en verandering te stimuleren naar duurzamer toerisme. We onderschatten de duurzaamheidsuitdagingen niet, die ons en de ruimere toerismesector te wachten staan. Het aantal toeristen zal naar verwachting namelijk groeien van 1,1 miljard in 2014 tot 1,8 miljard in 2030. ‘Better Holidays, Better World’ is ons antwoord op deze uitdagingen. We zijn dan ook verheugd dat toerisme een belangrijke rol zal spelen in de nieuwe Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Wij geloven in de kracht van het toerisme en de rol die onze sector daarin kan spelen, en wij kunnen dit nog verder uitbreiden.”