TUI heeft met succes de bedrijfsactiviteiten hervat in alle Europese markten, dat stelt het bedrijf vandaag bij de presentatie van haar derde kwartaalcijfers. “De vraag naar vakantiereizen blijft onverminderd hoog. Zodra de reisbeperkingen in de markten worden opgeheven, neemt het boekingsmomentum aanzienlijk toe. Sinds de halfjaarcijfers in mei zijn er in totaal ongeveer 1,5 miljoen boekingen ontvangen en de Group noteert momenteel 4,2 miljoen boekingen voor de zomer van 2021”, aldus Fritz Joussen (CEO TUI Group).

De trend naar online boekingen nam aanzienlijk toe tijdens de pandemie. In het derde kwartaal boekte meer dan de helft van de TUI-klanten hun vakantie online (52%). Daarnaast vindt de interactie met gasten steeds meer digitaal plaats, waarbij bijna 70% van alle TUI pakketreisgasten de TUI App gebruikt (+21 procentpunten). Naast de Balearen met Mallorca, behoren de Griekse eilanden, met name Kreta en Rhodos, tot de meest populaire bestemmingen voor TUI-gasten. Daarnaast is er ook vraag naar binnenlands toerisme en cruises, evenals de hotel- en clubmerken van de TUI Group – RIU, TUI Blue en Robinson. In de verslagperiode waren 283 TUI-hotels open en vervoerden acht cruiseschepen van de Group gasten.

“Ons businessmodel en het sterke TUI-merk blijven een succesvol model en zijn de garantie voor een succesvolle doorstart. De vraag van klanten en het boekingsmomentum blijven hoog zodra de reisbeperkingen van een land worden ingetrokken. Met anderhalf miljoen extra boekingen sinds mei en in totaal meer dan vier miljoen boekingen voor de zomerbusiness zijn de cijfers bemoedigend. Vooral in Duitsland en op de continentaal-Europese markten laten de huidige boekingscijfers een hoge ingehouden vraag zien. In Engeland kon het reizen pas medio juli worden hervat. De vraag en boekingen aldaar zullen dan ook tot uiting komen in het vierde kwartaal. De business komt terug en de transformatie van TUI heeft duidelijk impact”, aldus Joussen.

De TUI Group heeft verschillende herfinancieringsmaatregelen doorgevoerd om haar kapitaalstructuur te versterken. De lening die het bedrijf al had werd verhoogd met 190 miljoen euro en in mei kondigde de Group de verkoop aan van een vastgoedportefeuille van 21 RIU-hotels. Alle 21 hotels blijven onderdeel van TUI’s hotelportfolio, blijven gezamenlijk beheerd door TUI en RIU en zullen net als voorheen bijdragen aan de omzet van de hoteldivisie van de Groep. Als eerste betaling van de aankoopprijs ontving de Group € 541 miljoen en tegen 2023 komt daar nog eens € 130 miljoen bij. Eind juli kwamen TUI, negentien internationale banken en KfW overeen om de looptijd van doorlopende kredietfaciliteiten te verlengen (RCF) van in totaal € 4,7 miljard tot de zomer van 2024. De Groep heeft dus meer tijd en flexibiliteit om de geplande herfinancieringsstappen uit te voeren met het oog op de aanhoudende Corona-beperkingen. Het doel blijft de snelle terugbetaling van de staatsleningen. TUI beschikte per 9 augustus 2021 over financiële middelen van € 3,1 miljard . Dat is zo’n €1,4 miljard meer dan in mei 2021.