BlogsNieuws

Turbulentie

Er gebeurde veel de afgelopen week. Allereerst was daar TUI die haar toekomstplannen bekend maakte. Vaarwel Holland International en (welkom) Arke in het reisbureau. En Corendon die de kleine verkopers vaarwel zegt en kiest voor de winkels waar voldoende volume is.

Voor TUI een logische stap. Zij volgen de consument, waar die ook gaat. En als dat betekent dat online leading wordt, dan is de keuze voor Arke heel begrijpelijk. Op dit moment doet Holland International nog (maar) 50% van de TUI-omzet en de verwachting is dat dit over drie jaar minder dan 30 % zal zijn.

Wat kan jij als reisagent hier nu mee is de vraag. Fijn dat er nu al duidelijkheid is, zou ik zeggen. Nu is het tijd om zelf keuzes te maken. Is het een optie om vol gas HI te verkopen, zodat je straks een goede deal met Arke kan sluiten? Of vluchten over de grens en veel meer Duitse touroperators verkopen met het risico dat HI sneller krimpt en dus ook sneller uit het reisbureau verdwijnt? Arke franchise worden?

Je kunt ook Corendon select agent worden en proberen met een variabele commissie structureel voldoende rendement te maken? Persoonlijk verwacht ik dat Arke een dergelijk model straks ook gaat introduceren in het reisbureau. Of ga je vol inzetten op dynamic packaging en alleen nog een beetje touroperators verkopen in het hoogseizoen? Of toch vol voor Oad gaan, gezien de huidige ontwikkelingen maakt fair of care ook weinig meer uit…

De markt blijft veranderen en het reisbureau blijft daar een belangrijk onderdeel in. Met de juiste keuzes is er een gezonde toekomst. Verregaande samenwerking is hier het belangrijkste onderdeel, maar dat betekent dat alle partijen elkaar voldoende rendement moeten gunnen op de korte en de lange termijn. De partijen die daar in slagen zijn volgens mij de winnaars van de toekomst.

Of er voldoende realiteitszin is om dat te bereiken, is iets waar ik mij zorgen over maak. Veel wijsheid toegewenst.

Tom van Apeldoorn
t.van.apeldoorn@reisburoactueel.nl

© 2013, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

4 Reacties

  1. Hans van Pruissen
    16 juli 2013 at 17:44

    @erik: hebben we niet allemaal die verplichte aansprakelijkheidsverzekering met een eigen risico van 2500 euro? Die heeft me ooit 10.000 euro bespaard bij een aswolk-claim.
    De soep wordt zo heet gegeten als die wordt opgediend. Uitkijken met wie je zaken doet, beurzen bezoeken om cont(r)acten op te doen..dat hoort er straks óók allemaal bij.
    Overigens hoort dit EU-plan eerst inhoudelijk gefileerd en geanalyseerd te worden voordat de échte impact bekend is.
    Nu is het nog een onweerswolk, straks blijkt het juridisch een lokaal buitje te zijn…

  2. erik van der sloot
    12 juli 2013 at 14:04

    De nieuwste bedreiging voor reisbureaus is niet opgesomd, namelijk dat de EU van plan is om alle aansprakelijkheid bij de verkoper neer te leggen. Vergelijkbaar met de aankoop van een wasmachine: voor de consument is de verkoper het enige aanspreekpunt bij defecten. Wederverkopers van reizen/ reisbureaus kunnen zo te maken krijgen met forse schadeclaims die hun karige commissie ver overstijgen. Hoe en of zij dat risico bij de touroperator kunnen afdekken, daar bemoeit de EU zich dan weer niet mee.

  3. Wouter de Wolf
    10 juli 2013 at 14:20

    Tom, juist geformuleerd en dat is de waarheid van vandaag.
    TravelFLX kan iedere reisagent het platform bieden om naast hun huidige activiteiten, stap voor stap onafhankelijker te worden van de Tour Operators en hun begeleiden naar Zelfstandig Product Management.
    Instapkosten Nihil en pas bij boeking van een vliegticket en/of hotel ect. komt er een ticketing fee en administratiekosten per totale boeking bij.
    Wij bieden, platform, ervaring, inkoop en support/training.
    Dynamisch en Flexibel

  4. Egbert Jonker
    10 juli 2013 at 13:37

    Spijker op z’n kop Tom. Het is nu niet meer een kwestie van “vrijwillig” keuzes maken.

Vorige bericht

Nieuwe Richtlijn gevaar voor kleine reisbureaus

Volgende bericht

Zes DRG Nights voor reisagenten groot succes

Auteur

Tom van Apeldoorn

Tom van Apeldoorn

Tom is een zelfstandig ondernemer in hart en nieren en heeft inmiddels zijn sporen verdiend in uitgeversland, zijn hobby is zijn werk en dat straalt hij ook uit.