Er gebeurde veel de afgelopen week. Allereerst was daar TUI die haar toekomstplannen bekend maakte. Vaarwel Holland International en (welkom) Arke in het reisbureau. En Corendon die de kleine verkopers vaarwel zegt en kiest voor de winkels waar voldoende volume is.

Voor TUI een logische stap. Zij volgen de consument, waar die ook gaat. En als dat betekent dat online leading wordt, dan is de keuze voor Arke heel begrijpelijk. Op dit moment doet Holland International nog (maar) 50% van de TUI-omzet en de verwachting is dat dit over drie jaar minder dan 30 % zal zijn.

Wat kan jij als reisagent hier nu mee is de vraag. Fijn dat er nu al duidelijkheid is, zou ik zeggen. Nu is het tijd om zelf keuzes te maken. Is het een optie om vol gas HI te verkopen, zodat je straks een goede deal met Arke kan sluiten? Of vluchten over de grens en veel meer Duitse touroperators verkopen met het risico dat HI sneller krimpt en dus ook sneller uit het reisbureau verdwijnt? Arke franchise worden?

Je kunt ook Corendon select agent worden en proberen met een variabele commissie structureel voldoende rendement te maken? Persoonlijk verwacht ik dat Arke een dergelijk model straks ook gaat introduceren in het reisbureau. Of ga je vol inzetten op dynamic packaging en alleen nog een beetje touroperators verkopen in het hoogseizoen? Of toch vol voor Oad gaan, gezien de huidige ontwikkelingen maakt fair of care ook weinig meer uit…

De markt blijft veranderen en het reisbureau blijft daar een belangrijk onderdeel in. Met de juiste keuzes is er een gezonde toekomst. Verregaande samenwerking is hier het belangrijkste onderdeel, maar dat betekent dat alle partijen elkaar voldoende rendement moeten gunnen op de korte en de lange termijn. De partijen die daar in slagen zijn volgens mij de winnaars van de toekomst.

Of er voldoende realiteitszin is om dat te bereiken, is iets waar ik mij zorgen over maak. Veel wijsheid toegewenst.

Tom van Apeldoorn
t.van.apeldoorn@reisburoactueel.nl