De Vakantiebeurs is ingrijpend vernieuwd en geeft op basis van recent marktonderzoek invulling aan de behoeften van de Nederlandse reisconsument. Het nieuwe concept omvat uitgebreide oriëntatiemogelijkheden op landen in combinatie met een focus op zes typen vakanties, verrijkt met informatie, inspiratie en, op veler verzoek, exclusieve beursaanbiedingen. Voor elk van de zes vakantietypen wordt een speciaal Plein ingericht, onder andere voor familie en kinderen. Gekozen is voor ‘beleef’ (avontuur en verre bestemmingen), ‘actief’ (fiets en wandel), ‘zien’ (stedentrips & cultuur), ‘samen’ (familie en kinderen), ‘vaar’ (cruises en zeilen) en ‘buiten’ (kampeer en camping).
Dinsdag 14 januari is de Vakantiebeurs uitsluitend toegankelijk voor vakbezoekers, met speciale aandacht voor jonge branchegenoten tot 30 jaar en reisverkopers. Ook op de tweede dag, die samenvalt met de eerste consumentendag, kunnen professionals uit de reisbranche op de beurs terecht. Zakelijke afspraken worden gefaciliteerd in de Business Lounge en de speciale Young Professionals Club, die als nieuwe elementen aan beide vakdagen zijn toegevoegd. Voor een logische doorloop is de hallenindeling aangepast. In plaats van hal 1 is hal 12 aan de beurs toegevoegd, ook hal 4 en bovendien wordt hal 2 dit jaar in zijn totaliteit opengesteld. Ook online is de Vakantiebeurs vernieuwd. Per 1 oktober wordt de nieuwe website gelanceerd.