Update 28 augustus, 13.45 uur – Het vliegverkeer op Schiphol is volledig hervat, daat laat Luchtverkeersleiding NEderland (LVNL) weten. LVNL heeft de kabel hersteld die gisteren door een externe partij tijdens graafwerkzaamheden zwaar beschadigd is geraakt. Het back-up communicatiesysteem functioneert weer volledig. Er wordt samen met luchthaven Schiphol grondig onderzoek gedaan naar de oorzaak en hoe herhaling in de toekomst te voorkomen is.  De luchtverkeersleiding heeft zoals gebruikelijk gewerkt met het hoofdcommunicatiesysteem. Om de veiligheid te waarborgen is minder vliegverkeer per uur afgehandeld, dit heeft helaas tot hinder voor passagiers en luchtvaartmaatschappijen geleid.

Tot vanmiddag (28 augustus) was er nog steeds sprake van een technische storing aan het back-up communicatiesysteem in de verkeerstorens op Schiphol. Door de storing was er minder vliegverkeer mogelijk naar de luchthaven. Wie vandaag via Schiphol vliegt, wordt aangeraden rekening te houden met mogelijke vertraging.

De precieze locatie van de kabel die de storing in het back-upsysteem heeft veroorzaakt is bekend, zo liet LVNL vanochtend weten. De kabel is tijdens werkzaamheden op Schiphol zwaar beschadigd. De hoogste prioriteit ligt bij het herstellen van deze kabel. Daarna zullen we zo snel mogelijk het vliegverkeer volledig hervatten. Tot die tijd kunnen alle vliegtuigen starten. Voor landend verkeer hebben we uit voorzorg een kleine beperking. Normaal landen er 34 vliegtuigen per uur per landingsbaan, in de huidige situatie zijn dat er 30 per uur per baan. Afhankelijk van het tijdstip worden er één of twee landingsbanen ingezet. De voorzorgsmaatregel kan leiden tot afwijkend baangebruik

Vanochtend vroeg liet Schiphol weten dat de storing nog niet is verholpen. ‘Dit betekent dat er nog steeds een beperking geldt op de afhandeling van binnenkomende vluchten. Voor vertrekkende vluchten is dit niet het geval. We adviseren reizigers rekening te houden met mogelijke vertragingen en raden aan om de vluchttijden van te voren goed te checken via onze website of door contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij.’

De storing begon gistermiddag, waarop Schiphol gisteravond liet weten dat er aanvullende maatregelen waren genomen waardoor er meer vluchten konden worden afgehandeld dan in de afgelopen periode. Ook gisteravond was er al sprake van een beperking op de afhandeling van binnenkomende vluchten. Voor vertrekkende vluchten was er gisteravond geen sprake meer van vertraging.