Skyscanner Skyscanner heeft het gebruik van hun applicatie het afgelopen jaar zien toenemen met vierhonderd procent. De app is inmiddels meer dan twintig miljoen keer gedownload en het gebruik overtreft zelfs het websitegebruik.

De app wordt momenteel elke seconde ergens ter wereld gedownload en er zijn meer dan 250 miljoen zoekopdrachten geweest sinds de lancering van de app in 2011. Gedurende de week in januari waarin de meeste boekingen plaatsvinden, was de Skyscanner app de nummer 1 gratis reis app voor de iPhone in meer dan honderd landen inclusief de Verenigde Staten.

Zuid-Korea is marktleider op het gebied van ‘mobile travel search’. Daar is meer dan tachtig procent van de zoekopdrachten afkomstig van de mobiele app. Japan en India liggen ook voor wat betreft boeken via de app, maar ook buiten Azië is deze trend waarneembaar. zeventig procent van de reizigers uit Australië, Brazilië, Canada en de VS gebruikt ook een app om vluchten te zoeken of te boeken. In Nederland is dat 53 procent wat gelijk is aan het wereldwijde gemiddelde.

“We hebben een duidelijk omslagpunt bereikt, vooral in het op technisch gebied vooruitlopende Verre Oosten, in de VS en grote opkomende markten als Brazilië, waar consumenten hun reis willen plannen en boeken terwijl ze onderweg zijn. Ook zien we dat de enorme groei van de app het bezoek naar de website stimuleert, omdat gebruikers wisselen tussen de platformen. Het is duidelijk dat online bedrijven mobiel moeten zijn om succesvol te kunnen zijn in deze tijd. De focus van onze mobiele strategie ligt op het optimaal gebruik maken van de technologie van elk platform, in plaats van een replica te maken van de site op een kleiner scherm. Dat is veel gebruiksvriendelijker en we zien dat terug in het gebruik’’, aldus Bonamy Grimes, Chief Strategy Officer en mede-oprichter van Skyscanner.