Er zijn momenteel 100 vluchten van en naar Schiphol geannuleerd door diverse luchtvaartmaatschappijen. Schiphol adviseert reizigers om voordat ze naar de luchthaven komen, hun actuele vluchtstatus te raadplegen. Reizigers wiens vlucht is geannuleerd, worden verzocht om niet naar Schiphol te gaan, maar telefonisch, per e-mail of per app contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij.

Gistermiddag heeft er rond 1 uur een storing plaatsgevonden in het voedingssysteem van Aircraft Fuel Supply, de brandstofleverancier. Hierna heeft het systeem zich om veiligheidsoverwegingen en volgens protocol uitgeschakeld. Hierdoor is de druk uit het leidingensysteem weggevallen, waardoor vliegtuigen niet meer konden worden bijgetankt.

Onderzoek
“We gaan onafhankelijk laten onderzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. Dit is voor reizigers en ons natuurlijk een onacceptabele situatie”, zegt Miriam Hoekstra-van der Deen (Directeur Airport Operations bij Amsterdam Airport Schiphol).

Vergoeding
Normaal gesproken hebben reizigers recht op een vergoeding wanneer een vlucht langdurig is vertraagd, maar aan de storing op Schiphol kunnen luchtvaartmaatschappijen niets doen. Wel hebben reizigers recht op teruggave van de extra kosten die hierdoor worden gemaakt wanneer er niets wordt aangeboden door de luchtvaartmaatschappij.