Dit jaar straalde de ITB Berlijn zeer positieve signalen uit voor de internationale reisbranche. Verwacht wordt dat de wereldeconomie de komende jaren zal herstellen, wat ervoor zorgt dat de toeristische sector vertrouwen heeft in een goed jaar voor het toerisme. Na een recente periode van relatief trage groei, met name in veel landen die getroffen zijn door de recessie, is de wereldwijde reisindustrie weer op koers voor snelle groei. In Duitsland hebben consumenten gezorgd voor een positieve stemming in de reisbranche. Vanwege een stabiele arbeidsmarkt, goede loonafspraken en positieve vooruitzichten voor de economische groei, zijn de Duitsers van plan meer geld te besteden aan hun vakantie dan in voorgaande jaren.
Dit jaar meldde de ITB een stijging van vier procent in vakbezoekers en een toename van de omzet, die volgens schattingen van Messe Berlin 6,5 miljard euro bedraagt. De focus van ’s werelds meest toonaangevende reisbeurs, die afgelopen zondag tot een einde kwam, was gericht op reisboekingen via smartphones en tablets en op de mogelijkheden van duurzaamheid in de reisbranche.
Dr Christian G., CEO van Messe Berlin: “Nooit eerder was er zo’n grote nadruk op innovatie als dit jaar op de ITB Berlijn. De stemming onder de exposanten en bezoekers dit jaar was er een van euforie, die in de afgelopen vijf dagen overal kon worden gevoeld op de Berlin Exhibition Grounds. ‘S werelds grootste reisbeurs had een nog positiever effect op inkopers en vakantiegangers dan in voorgaande jaren.”
Van de landen aan de Middellandse Zee, hebben Griekenland en Spanje een bijzonder hoge groei genoteerd. In 2013, bereikte het aantal bezoekers van Spanje een nieuw record. Duitsland en Europa zijn steeds populairder geworden bij reizigers uit Azië. In deze editie van de ITB werden talrijke hotels en vakantieresorts niet alleen tentoongesteld bij de stands van de verschillende landen en regio’s, maar deze hadden ook hun eigen displays in de zalen.
In haar rol als “think tank’, is de ITB Conventie Berlijn uitgegroeid tot een vaste plaats voor trendscouts die opereren binnen de internationale reisindustrie. Meer dan ooit is Berlijn dé plaats waar innovatieve reistrends worden getoond. Luxe reizen was een belangrijk onderwerp dat de belangstelling van bezoekers trok.
Van 5 tot 9 maart 2014 werden 10.147 esposanten van 189 verschillende landen – waarvan meer dan tweederde uit het buitenland kwam – vertegenwoordigd in 26 volgeboekte hallen. Rond de 114.000 vakbezoekers (2013: 109.616) reisden af naar Berlijn. Dit jaar was er een lichte stijging te zien in kopers uit de VS en het Midden-Oosten.
De ITB Berlin Conventie registreerde recordniveaus van deelname. Een totaal van 22.000 nam deel aan zo’n 200 lezingen, discussies en workshops, ruim 5 procent meer dan in 2013. Social Media en Mobile Travel Services bleken de grote toeristische attracties te zijn. Het matchmaking event voor bloggers en exposanten werd wederom zeer positief ontvangen. In een periode van twee dagen vonden 2.000 events plaats, bijgewoond door 120 exposanten en bloggers uit 25 verschillende landen.
Op zaterdag drongen talloze bezoekers de beurszalen binnen. Ondanks het warme weer voor deze tijd van het jaar, bezochten meer dan 60.000 mensen voor uitgebreide informatie over aanbod van exposanten en aanbieders van niche marktproducten. Net als in 2013 konden de bezoekers hun tours direct op de ITB Berlijn boeken. Uit een enquête onder de bezoekers bleek dat ongeveer 50 procent van plan was om een trip te boeken. Bezoekers gaven gemiddeld rond de 2000 euro uit aan een vakantie. Bijna een derde van de exposanten verkocht reisproducten aan de eindconsument. Christian Göke: “Het waren niet alleen onze bezoekers die positief gereageerd op deze nieuwe dienst. Ook voor exposanten wordt de ITB in Berlijn nog aantrekkelijker en biedt het een ’testmarkt’. ”
Mexico, partnerland van dit jaar, trakteerde haar bezoekers op de avond voor de ITB op een schitterend programma van entertainment en een fascinerende multimediashow met de focus op de culturele schatten van het land. Binnen in de hallen gaf Mexico een show met traditionele muziek- en dansvoorstellingen, werden authentieke Mexicaanse gerechten geserveerd, kleurrijke ambachten uit de verschillende regio’s tentoongesteld en werd de interesse van bezoekers aangewakkerd om hun vakantie door te brengen in een land met zo veel verschillende attracties. Met behulp van interactieve media konden bezoekers een virtuele reis naar Mexico maken en hun ervaringen mee naar huis nemen.
Claudia Ruiz Massieu, minister van Toerisme van Mexico: “Mexico deelt zijn vreugde en tevredenheid over de resultaten van de ITB. Het was een geweldige kans om als partnerland van 2014 ons land en bestemmingen tentoon te stellen. ITB Berlijn is het belangrijkste platform voor toerisme en we waren in staat om een verfijnd, modern en gevarieerd Mexico te tonen. We boden een voorproefje van Mexico’s culturele en natuurlijke bestemmingen, evenals ons eten en onze ambachten. Het was ook een kans om president Enrique Peña Nieto’s visie en inzet voor het toerisme te delen als motor van economische groei en sociale ontwikkeling.”