Bij de oprichting van de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR) in 2011 stond de ANVR niet heel hard te juichen. De betreffende reisbedrijven waren eerder door de brancheorganisatie op de signaleringslijst gezet en hebben zich niet veel later verenigd in de VvKR. “De ANVR heeft de VvKR een collectief lidmaatschap aangeboden”, zegt Caroline de Greeff (voorzitter VvKR) tegen TravelPro.
Zonder die ‘zwarte lijst’ van bedrijven die niet of onvoldoende kunnen aantonen dat zij voldoen aan de wettelijke garantieverplichting, was de VvKR in 2011 waarschijnlijk niet opgericht. “Deze organisaties hadden geen verkeerde bedoelingen, maar waren te klein om aan de hoge kosten van SGR te voldoen. Het eerste doel was daarom een alternatief bieden voor de bestaande garantiestelling, in de vorm van een Derden-Geldenregeling, STO-reisgarantie. De volgende stap was collectieve afspraken maken die interessant zijn voor onze leden waarvan een kwart een jaaromzet tot € 25.000 heeft.”
Collectief lidmaatschap
Nu de VvKR, eigenlijk uit nood geboren, gesetteld is, wordt er een collectief lidmaatschap bij de ANVR aangeboden. “Hierbij krijgt de VvKR één zetel binnen de ANVR, met een centraal aanspreekpunt, en onze leden mogen het alom bekende ANVR-logo voeren”, zegt De Greeff. Of het ook daadwerkelijk zover gaat komen, weet de voorzitter nog niet. “Ik schat de kans 50/50 in. Dat hangt voor een deel af van in hoeverre de ANVR bereid is om kleinschalige reisorganisaties serieus te nemen. En voor een ander deel is het belangrijk dat er voor ons ook voordelen aan een dergelijk lidmaatschap zitten. De meerderheid van onze leden zit namelijk niet op alleen het ANVR-logo te wachten.”
Lees het hele interview in TravelPro 43.
3 reacties
Mooi om te lezen dat de VVKR een lidmaatschap overweegt. Van harte welkom natuurlijk. Een ding klopt evenwel niet in dit artikel. De ANVR heeft de oprichting van de VVKR juist toegejuicht. De kleinere touroperators hebben destijds namelijk op de enig juiste manier op onze kritiek ( ontbreken van garantie dus signaleringslijst) gereageerd door zich te organiseren en het gewoon te regelen. Echt knap en daar neem ik mijn petje voor af.
Op zich een zéér positieve ontwikkeling indien VvKR leden gezamenlijk deel zouden kunnen nemen in een ANVR lidmaatschap. Het zou echter merkwaardig en onduidelijk voor consument zijn indien daarbij voorbijgegaan zou worden aan het feit dat de garantstelling (ref WB 7 artikel 512) via STO (gebruikt door deel van VvKR leden) met huidige disclaimer tav maximum vergoeding niet de wettelijk verplichte 100% garantie voor thuisreis (indien nodig ten gevolge van insolventie reisorganisatie) omvat. Voor zover op dit moment bekend erkennen zowel ANVR en CFR de garantstelling via het garantiefonds STO (nog*) niet. Overigens werd door AK TravOrgObserver onlangs een concept rapportage van een studie betreffende de thans bestaande onduidelijke situatie t.a.v. Garantie bij insolventie als bedoeld in BW7 artikel 512 naar ANVR, VvKR**, SGR, CFR gestuurd, waarvan eindversie tevens naar ACM gestuurd zal worden. (* Overigens is in het conceptrapport en naar VvKR als mening aangegeven dat het doenbaar moet zijn disclaimer / garantstelling zo aan te passen dat STO wel als voldoende garantstelling ingeval van insolvabiliteit gezien kan worden.) (**Met secretaris VvKR werd overeengekomen dat inhoud conceptversie rapportage op vertrouwelijke basis ook met besturen STO en GGTO gedeeld zal worden.)