Zwitserland Toerisme heeft haar nieuwe wintercampagne gelanceerd in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag in het bijzijn van ongeveer 50 reisjournalisten en touroperators. Zij maakten tijdens speeddatesessies kennis met twintig toeristische partners van het verkeersbureau. Vervolgens nam directrice Corinne Genoud haar gasten mee op een virtuele tijdsreis door ‘150 jaar wintertoerisme in Zwitserland’, het campagnethema van dit winterseizoen. Op het toneel in de grote zaal liet zij tevens de nieuwe commercial zien, die van 20 oktober tot en met 8 november te zien is op de Nederlandse televisie.
Net als bij de eerste editie van de Zwitserse winterlancering, in 2013, bleek het ‘speeddate-concept’ een geslaagde formule. In de sfeervolle Paul Steenbergen Foyer en Dames Foyer konden de Nederlandse reisjournalisten en touroperators in gesprekken van acht minuten kennismaken met 20 Zwitserse regio’s, bestemmingen en vervoersorganisaties. Deze reageerden enthousiast: ‘Het is een uitstekende manier om contact te krijgen met belangrijke partners in Nederland, zowel op trade- als mediagebied.’ aldus Emilie Morard van Valais/Wallis Promotion.
150 jaar wintertoerisme
Komend winterseizoen vieren de Zwitsers dat het wintertoerisme precies 150 jaar geleden ontstaan is in hun land. De pioniers waren de plaatsen St. Moritz en Davos in Graubünden, waar de eerste wintertoeristen in het seizoen 1864-65 verbleven. Een hotelier uit St. Moritz daagde zijn Engelse zomergasten uit in de winter terug te komen. Zou het hen niet bevallen, dan zou hij alle reis- en verblijfskosten vergoeden. Dat was echter niet het geval: de Britten bleven uiteindelijk van december tot Pasen. Dit was het startsein voor de ontwikkeling van het wintertoerisme in Zwitserland en ver daarbuiten.
Foto: Maarten Visser (Marketing Manager Winter/Media/PR Winter Zwitserland Toerisme) en Corinne Genoud (directrice Zwitserland Toerisme) in historische kleding.