Waar de afgelopen twee jaar bijna een derde van alle medewerkers in de branche hun baan verloor, trekt het werk en daarmee de werkgelegenheid weer enorm aan. Positieve ontwikkelingen waar Reiswerk, het arbeidsmarktfonds in de reisbranche, op inspeelt met een grote, opvallende arbeidsmarktcampagne. Het doel: werken in de reissector op de kaart zetten.

“Vrijwel alle reisorganisaties – klein, groot, gespecialiseerd, niet-gespecialiseerd – hebben behoefte aan nieuw personeel. Dit zien wij ook terug in het aantal vacatures op onze website, dat de afgelopen maanden enorm is toegenomen. Inmiddels staan er al ruim 400 vacatures op onze vacaturebank”, aldus Esther Gathier, Manager Reiswerk. “Met de campagne gaan we de veelzijdigheid aan carrièremogelijkheden in verschillende vakgebieden en op ieder niveau nog meer onder de aandacht brengen”. De reisbranche heeft een enorme diversiteit aan functies; van voor de hand liggende functie als reisagent tot webdeveloper. Zo is er voor elk talent passende, interessante functie in de dynamische reissector. Dit is de overkoepelende boodschap van de naderende arbeidsmarktcampagne.

Werken met het leukste product dat er is: reizen
Reiswerk wil benadrukken hoe leuk en veelzijdig werken in de reisbranche is en de goede doorgroei- en doorstroommogelijkheden belichten. Gathier: “Sommigen hebben het beeld dat je de hele dag achter de computer reizen verkoopt en je niet kan doorgroeien of – stromen. Hierdoor wordt een carrière in de reissector niet (altijd) in overweging genomen. De branche is echter juist super dynamisch en het werk erg afwisselend, wat veel kansen tot ontwikkeling biedt. Daarnaast werk je met het leukste product dat er is: reizen. Je verkoopt als het ware herinneringen!” De campagne wordt gericht op meerdere doelgroepen, zoals: net-afgestudeerden, zij-instromers en ex-medewerkers die de reissector eerder (noodgedwongen) hebben moeten verlaten. Zowel latent- en actief werkzoekenden in de branche, als werkzoekenden buiten de sector, worden geïnformeerd, geïnteresseerd en geactiveerd voor een carrière in de reisbranche. Daarnaast bevat de campagne een stukje employer branding, voor trots en ambassadeurschap bij huidige werknemers in de branche.

Gathier: “Om met de campagne écht impact te maken, werken we nauw samen met de sector. Zo komt de input voor de campagne echt vanuit de reisbedrijven. Hiervoor organiseren we onder andere expertmeetings voor HR professionals in de sector, waarin we samen brainstormen over werken in de branche en de arbeidsmarktcampagne. Daarnaast zetten we de campagne op met onze partner Brût Communicatie, een marketingcommunicatiebureau in Utrecht. Met hun ruime ervaring met arbeidsmarktcampagnes en employer branding voor verschillende sectoren, hun creativiteit en strategische insteek gaan we er een groot succes van maken”. Er wordt op dit moment gewerkt aan de exacte invulling van de campagne.