De Consumentenbond start in samenwerking met EUclaim de Vlucht Claim Service. Consumenten kunnen met de Vlucht Claim Service, aan de hand van hun vluchtgegevens, controleren of ze in aanmerking komen voor een financiële vergoeding. Vervolgens hebben ze drie mogelijkheden om de compensatie te claimen: via de Geschillencommissie Luchtvaart, bij hun eigen rechtsbijstandverzekeraar of via EUclaim. De Consumentenbond gaat op zijn website actuele lijsten publiceren met probleemvluchten, langdurig vertraagde of geannuleerde vluchten, zodat consumenten hun eigen vlucht eenvoudig kunnen terugvinden.
“We vinden het heel belangrijk dat consumenten de financiële vergoeding krijgen waar ze recht op hebben als een vlucht veel vertraging heeft of zelfs geannuleerd wordt. Helaas is het voor consumenten niet makkelijk om deze vergoeding te krijgen. De Consumentenbond verwacht dat, met deze claimservice, veel meer consumenten hun recht gaan halen en dat het recht op compensatie niet alleen een papieren recht is”, aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.
Uit cijfers van EUclaim blijkt dat er jaarlijks 4355 vluchten vanaf Schiphol langdurig vertraagd of geannuleerd zijn, waarbij er geen sprake is van overmacht. Consumenten hebben in dat geval recht op financiële compensatie, maar eisen dat vaak niet op. Consumenten vinden het ingewikkeld of te veel werk om deze compensatie aan te vragen of weten überhaupt niet dat ze recht hebben op een financiële vergoeding. De Consumentenbond start daarom in samenwerking met EUclaim de Vlucht Claim Service.
Rechten
Bij annulering van een vlucht of een vertraging van meer dan 3 uur hebben consumenten recht op een financiële vergoeding, tenzij er sprake is van overmacht. Afhankelijk van de afstand van de vlucht en de duur van de vertraging is de compensatie €250-€600 per ticket. Op de Consumentenbond-campagne Vlieg-recht. Geef passagiers ruim baan! staat nog veel meer informatie over de rechten van passagiers.
2 reacties
Geldt die vergoeding ook als je een dag van te voren ’s avonds te horen krijgt dat je 7 uur eerder vertrekt ? Dit is eigenlijk wel bijna een dag wat je ineens mist.
Heb je vertraging met je vlucht? Is je vlucht geannuleerd? Check of je recht hebt op vergoeding via https://www.flightclaimservice.nl.
U weet direct op u recht heeft op een vergoeding. U kunt vervolgens besluiten of wij voor u de claim ook indienen.
Indien de claim wordt gehonoreerd door de vliegtuigmaatschappij en u uw geld krijgt, rekent ARAG Flight Claim Service 20% inclusief btw over de claimwaarde.