TravelPro PRIMEUR, Nijmegen, 12:51 uur. D-reizen en Thomas Cook Nederland liggen met elkaar in de clinch over de introductie van de e-vouchers, die D-reizen vanaf 30 november aanstaande zelf moet gaan printen. Zo’n twintig deelnemers van D-reizen aan de gidspresentatie van Thomas Cook in Marsa Alam (27 tot en met 30 november) hebben van het hoofdkantoor opdracht gekregen hun deelname aan de reis te annuleren. Dat bevestigen meerdere D-reizen deelnemers tegenover TravelPro. Steven van Nieuwenhuizen, directeur D-reizen, was (nog niet) in staat te reageren.
[poll id=”62″]
Hanita van der Meer, PR & Communicatie Specialist Thomas Cook Nederland kan echter niks zeggen over of er wel of geen meningsverschil is: ‘‘Wij hebben overleg met een aantal ketens over de introductie van de e-vouchers, maar verder gaan wij ons daar niet over uitlaten in de pers. Binnenkort zal er wederom overleg plaatsvinden en over het eventueel niet deelnemen van D-reizen aan de gidspresentatie is ons officieel niets meegedeeld”. TravelPro ging al eerder in op de problematiek rondom e-vouchering (hier te lezen), waar volop over gediscussieerd wordt binnen de branche. ‘‘Wij proberen nu al te sturen naar touroperators die nog netjes de reisbescheiden in een mapje opsturen. Het blijft het verhaal van de kleine reisbureaus die nog volledig voor de service gaan, dus ook even dat praatje bij de papieren ophalen. Hoe onpersoonlijk kan het gaan worden, kostenbesparing! Laat ze dan die onnodige dingen niet meer opsturen, onnodige acties die toch geld kosten. Hier kan je op besparen. Onze cliënten geven een hoop geld uit, het is nog steeds geen pakje boter wat je koopt. Hoe simpel gaat het met e-vouchers. Geen gezicht. Ik steun de organisaties met de juiste afhandeling’’, zo liet een ondernemer TravelPro weten.
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken meldt overigens dat Egypte een onrustige tijd tegemoet gaat in aanloop naar de verkiezingen voor het parlement en de senaat, die op 28 november zullen beginnen en na drie fases pas medio maart 2012 zullen zijn afgelopen. Gezien de situatie in Egypte, houdt Thomas Cook Nederland dagelijks contact met de bestemming. Zowel in Marsa Alam als in Aswan zou de situatie rustig zijn en niet anders dan anders. Omdat Marsa Alam ver van de steden ligt, verwacht de touroperator geen onrusten in deze badplaats. Mocht de situatie in Aswan veranderen, dan komt er een alternatief programma. Het laatste nieuws over de zomergidspresentatie in Marsa Alam lees je op www.reisburoinfo.nl.
21 reacties
Wat een makkelijke manier om zo af te geven op D-reizen zonder de in of outs over het probleem te kennen. Het gaat om de kwaliteit die wij onze klanten willen bieden en daar horen toch echt toonbare tickets bij en dat maakt niet uit of je die nu per post of per mail aangeleverd krijgt!
PS: of jij hebt het puur over de facturen en niet over de tickets? Dan heb je gelijk!
Hey Jeannet!
Staat er wel hoor > in mijn reactie van 25 nov, in die van Martine op 24 nov en van Peter op 24 nov 😉
Leuk dat mijn mail van maanden terug toch gelezen is en alsnog gepubliceerd in het verhaal. Ik blijf erbij dat het geen gezicht is.
Zeker de lay out vand e thomas cook tickets is een drama, doe het dan in ieder geval nog netjes. En een nummer op een mobiel werkt hier natuurlijk niet. er zijn nog reisburo’s die clienten van 50.60/70 en zelfs 80 jaar hebben, en die willen service. Boycot van D Reizen vind ik niet eens zo slecht. Wij kunnen als kleine zelfstandige die vuist dus niet maken, blijkt wel dat je op je mail van TC totaal geen reactie krijgt. en zij maken dus blijkbaar ook onderscheid, wij worden al maanden verplicht om e tickets te printen.
Vreemde gang van zaken, dat de medewerkers niet meer mee op studiereis mogen, laat ik dat ook voorop stellen. Wel wil ik opmerken dat ik het als zelfstandig reisadviseur erg prettig vind dat de reisdocumenten per email verstuurd worden, ze zijn nu echt ruim op tijd binnen, dat deze er bij Thomas Cook iets minder professioneel uitzien, vind ik een groter probleem dan dat het kosten voor papier, hoesjes en kofferlabels extra kost.
Het klopt inderdaad dat mensen van d-reizen niet meer mee mogen op die studiereis. Deze melding is aan iedereen verzonden op de werkvloer. D-reizen is na het inslaan van de nieuwe ”koers” compleet de weg kwijt geraakt. Het personeel is niet meer belangrijk en is slechts bijzaak. Er wordt niet meer naar jou als personeel geluisterd en alles is negatief. Ik heb bij d-reizen gewerkt maar ben snel weg gegaan toe bleek dat je als personeel totaal niet wordt gewaardeerd. Liep er bijvoorbeeld een klant helemaal blij en tevreden de deur uit kwam je leidinggevende direct naar je toe om te vragen wat beter kon want het gesprek was niet goed. sorry…wanneer jou klant tevreden wegloopt en jou heeft bedankt vooa alles wat je hebt gedaan dan snap ik niet wat er beter kan…Blijkbaar was ik niet zonnig genoeg…dat is namelijk 1 van de kinderachtige regels bij DR..je moet zonning zijn! Sorry maar ik vind het echt belachelijk om weer over de rug van het personeel zoiets in werking te zetten. Deze melding komt overgens van het hoofdkantoor dus onze steven is er wel degelijk van op de hoogte…Misschien moet hij zih weer eens op omzet gaan richten inplaats van op zonnige zaken… Het lijkt mij dat je als bedrijf zijn toch een goede omzet wil halen..zo goed gaat het namelijk niet met deze keten op dit moment…
Zou het wel om tickets gaan?
Ik denk dat t er om gaat dat tcn niet langer wil opdraaien voor marketingcampagne van dreizen…niet aanbetalen bij dreizen.
In de cashflow scheelt dit toch tientallen miljoenen voor cook. Lijkt me meer logisch dan dat t over etickets gaat. Dan had steven kunnen zeggen dat ie zelf niet gast maar zn dames wel.
E-facturatie levert daarentegen veel tijdwinst op en minder rompslomp. Hoor ik niemand over?
@ Esra: + labels + mapjes
Kijk ik weet natuurlijk ook niet hoe de vork in de steel zit maar ik denk dat het DR (= goedkoop imago) om de kosten gaat.
@ Martine: bij de ld-tickets hebben we de moed inderdaad al gauw opgegeven wat dat betreft. Met je laatste zin ben ik het absoluut eens, laat ik dat voorop stellen!
Idd Leo,daar sluit ik me bij aan.Wat een ….streek om de studiereis aan te pakken.De kennis hebben ze juist nodig voor het reisburo en de kennis is ook handig bij boekingen van andere touroperators dan alleen TC.
Mensen hebben zich verheugd,oppas geregled,mannen vrij genomen,spullen gekocht enz enz.
Ook de mensen in Egypte zijn heel hard aan het werk om hun land te promoten,wat in het slob zit.Ja DR verder kijken ,dan alleen jullie gehakkatak over E-Tix is nodig.Jullie treffen hier zoveeeeeeellllll mensen mee,in binnen en buitenland.
Mensen die de afgelopen maanden heel en heel hard gewerkt hebben om dit tot stand te brengen en daar walsen jullie gewoon over heen.Er zijn andere wegen die naar Rome leiden,dus ook andere wegen tot een oplossing en niet die over de rug van een reisagent.
Bovendien begrijp ik dat het nb in hun vrije tijd is en eigen kosten,dus dat houdt in dat deze mensen niet mogen doen in hun vrije tijd wat ze willen,maar bij DR aan een touwtje moeten lopen.
Nee deze hele gang van zaken is niet op een nette manier gegaan en hoort niet over de rug van de reisagent te gaan in hun VRIJE TIJD
@Olga: dus €5 extra commissie per boeking en iedereen is tevreden! Je hebt wel gelijk, maar bij lijndienstickets gaat deze vlieger niet op en daar hoor je niemand meer over….
Overigens vind ik het heel prettig dat mijn klant op vakantie gaat met mijn reisburo, dus krijgt ie een mapje met mijn logo en mijn kofferlabels….. En dus niet met welke touroperator dan ook! Je wil als reisburo toch dat jouw naam blijft hangen bij de klant en niet die van de organisatie waar hij geboekt heeft….
Daarnaast hebben we toch ook steeds meer klanten die blij zijn, dat we alles gewoon kunnen doormailen, zodat ze (volgens de klant!) “al die extra rommel” niet hebben!!
HOE HET OOK ZIJ, DIT VECHT JE NIET UIT OVER DE RUG VAN JE PERSONEEL!
Wat kost een velletje papier? Gemiddeld €0.006. 10 velletjes per pakketje reisbescheiden is €0.06 + een beetje inkt is ongeveer 10/12 cent per boeking. Bovendien de meeste klanten vinden het prima dat je de tickets mailt. Als ze in de mail staan kan je als klant op elk gewenst moment even de tickets bekijken (vluchtnummer/tijden checken, thuisblijvers gegevens doorgeven aan familie) want de ticket hebben ze thuis in de la liggen.. Heeft u geen gelegenheid ze uit te printen? Dan print ik ze op het reisbureau toch even voor u uit, geen probleem! Het reisbureau heeft over het algemeen een beetje een ouderwets imago en de tickets per mail lapt dat het weer helemaal op! Alhoewel…. misschien ook alweer achterhaald? Afgelopen weken met Air Asia door Thailand gereisd. Geboekt met de Air Asia App, inchecken met een QR code of reserveringsnummer op je mobiel laten zien bij het inchecken. Geen pc of velletje papier aan te pas gekomen, ideaal!
@ Mascha + Martine + Peter > Natuurlijk zijn E-tickets lekker snel en makkelijk maar het gaat hier niet om dat je er zelf nog iets voor moet doen maar om de kosten die dit met zich mee brengt van het uitprinten e.d, zoals Marielle ook zegt. In deze krappe tijden van bezuinigingen worden deze kosten nu door de touroperators bij de reisbureaus neer gelegd terwijl de commissie percentages ook al achteruit lopen. Als de reisbureaus op deze manier steeds meer kosten krijgen dan vallen er straks nog veel meer om!
Beetje triest om t zo naar buiten te brengen… ik heb t idee, dat hier veel meer achter zit…. Dat de luchtvaart al een hele poos geleden de papieren tickets heeft afgeschaft (en de bombarie die daarmee gepaard ging..) zijn we zeker vergeten…… en dat is dan een product waar (bijna) geen commissie op zit…… Laat die mensen gewoon meegaan naar Egypte, hebben ze Marsa Alam gezien en zelf meegemaakt hoe veilig het is, dan is OOK DAAR een winstpuntje behaald….. sjongesjonge GROW UP! enne Peter, je hebt gelijk!! Heb je de tickets op tijd voor je klant…is t nog niet goed, want je moet er zelf nog wat voor doen…
e vouchers zijn prima…vooral de snelheid waarmee reispapieren geleverd kunnen worden…
wel moeten de e vouchers kwaliteit uitstralen..dat is niet bij elke t.o het geval..
Men doet hier net alsof er een vakantie van mensen wordt afgepakt. Het is een reis die je maakt voor de zaak. Een boycot lijkt me overigens niet het juiste middel, beter gaat men op hoger management niveau het gesprek aan of geeft men aan TC minder preferent op de schappen te leggen etc.
Wat een onzin, hoe kun je je medewerkers vragen iets op te geven waar ze zich zo op verheugd hebben. Dit lijkt me niet de manier om Thomas Cook een hak te zetten. Steeds meer touropertors mailen de tickets, maar als reisbureau kun je ze ook voor de klant uitprinten, en er zelf extra informatie bij stoppen… paar minuten werk, en ziet er netjes uit.
Hoe een groot Reisburo laat zien hoe klein ze in werkelijkheid zijn. De medewerkers zijn tegenwoordig al niet meer verwend met (studie)reizen, maar om op deze manier over de ruggen van je eigen medewerkers een strijd tussen organisaties te ‘beslechten’, daar heb ik geen goed woord voor over. Ik ken collega’s die hier al maanden naar hebben uitgekeken. Is dit hun ‘kerstpakket’ voor een jaar getoonde inzet? Stefan: verstop je niet, laat jouw (onze) collega’s hier niet de dupe van worden!
Wie denkt D-reizen hier nu het meest mee te hebben, Thomas Cook of
de reisagenten die zich op Egypte hebben voorbereid/verheugd!!!
Ik ben het ook niet eens met uit te printen vouchers, maar om dit nu over de rug van de reisagent uit te vechten…. zeer zwak
Laat de Touroperators die met e-vouchers willen werken, en dus geen kosten meer hebben aan:
1. printen (inkcartridges en papier!)
2. Reisbescheidenmapjes
3. kofferlabels
4. verzendkosten (TWI/TNT)
…. ons als reisbureau 1% a 2% meer commissie geven per reis, zodat ze ons tegemoet komen in de kosten die wij door deze aanpassing weer als extra kosten erbij krijgen!
Erg kort door de bocht om dit te boycotten. Onderlinge communicatie is het woord !