“De alarmbellen zouden moeten rinkelen bij retailers, want de risicodragende omzet gaat bij velen fors hoger uitvallen”, zo laat Theo Hoving (algemeen directeur Fadiro) weten aan TravelPro. Volgens Hoving heeft SGR een vehikel opgetuigd waar geen reisagent mee is geholpen. “Lang niet alle touroperators zijn aangesloten bij SGRZ Retaildekking en de SGRZ Retaildekking-deelnemerslijsten zijn niet compleet met mogelijk negatieve gevolgen voor retailers.” Erik Jan Reuver (directeur SGR) laat op zijn beurt aan TravelPro weten dat er ontzettend veel touroperators wel deelnemer zijn van SGRZ Retaildekking, dat er heel veel partijen positief over zijn en hij is het met Hoving eens dat de deelnemerslijst compleet hoort te zijn.

“Een (fors) hogere risicodragende omzet is de harde consequentie van de nieuwe opzet van SGR. Dat kan betekenen dat je als retailer een behoorlijk hogere bankgarantie moet afgeven waardoor je in de geldproblemen kunt komen. Lang niet alle touroperators zijn aangesloten bij SGRZ-Retail. De nieuwe wetgeving heeft het er allemaal niet makkelijker op gemaakt, maar wij zijn van mening dat SGR nu een vehikel heeft opgetuigd waar geen reisagent echt mee geholpen is. Had het allemaal niet simpeler en logischer gekund?”, zo laat Hoving weten aan TravelPro.”Wij baseren de risicodragende omzet, waarover wij BAS-gebruikers hebben gewaarschuwd, op de lijst met SGRZ Retaildekking-deelnemers. Alleen deze lijst bleek niet up-to-date.” Hoving en Reuver hebben onlangs contact gehad , maar Hoving blijft bij zijn standpunten waar hij eind april in de nieuwsbrief van BAS al over schreef. 80% van de Nederlandse reisbureaus gebruikt BAS.

Hoving zegt dat Airtrade volgens Reuver SGRZ Retaildekking-deelnemer is, maar die partij stond niet op de vorige lijst met deelnemers en ook niet op de nieuwste lijst. Eergisteren publiceerde SGRZ een nieuwe lijst met SGRZ Retaildekking-deelnemers, maar ook hierop is Airtrade niet te vinden. Hoving wist niets af van de nieuwe lijst die eergisteren is gepubliceerd, waar TravelPro hem op attendeerde. Het gevolg van een niet actuele lijst is dat Fadiro/BAS niet op de hoogte is van het lidmaatschap van SGRZ Retaildekking-deelnemers en dat omzetten onder risicodragend vallen. “Ik krijg dus helemaal geen melding dat er een nieuwe lijst is gepubliceerd, zoiets mis ik in de communicatie.”

“Ik hoef Theo toch niet op de hoogte te houden van een lijst die wij publiceren. Overigens is Airtrade wel degelijk aangesloten als SGRZ Retail-deelnemer. Wat dat betreft ben ik het met Theo eens dat wij ervoor moeten zorgen dat de lijst up-to-date is”, zo laat Reuver aan TravelPro weten op de vraag waarom Fadiro/BAS niet is ingelicht over de nieuwe lijst met SGRZ Retaildekking-deelnemers. Volgens Hoving is de lijst met partijen die zijn aangesloten bij SGRZ Retaildekking echter van cruciaal belang. “Het gaat uiteindelijk om heel veel geld. Door de gegevens op de lijst kunnen wij uiteindelijk zien of een boeking als risicodragende omzet wordt gezien of niet. Bij een niet complete lijst bestaat de kans dus dat wij aangifte doen van risicodragende omzet, terwijl het achteraf misschien niet zo blijkt te zijn.”

Volgens Hoving is de materie haast niet uit te leggen aan de retail. “Daar doen ze wel hun best voor bij SGR, dat begrijp ik wel, maar we hebben te maken met ondernemers die druk zijn met het verkopen van reizen en die vandaag de dag met steeds meer dingen rekening moeten houden. De nieuwe richtlijn pakketreizen, of ze wederverkoper zijn of organisator, enzovoorts. Bij SGR hadden ze er iets beter over moeten nadenken en het allemaal iets makkelijker moeten maken.”

SGRZ kent twee garantieregelingen. De SGRZ Garantie en sinds 1 juli 2018 is er gestart met een retaildekking. De ANVR liet in februari van dit jaar nog op haar website weten dat er over deze laatste vorm van garantie nog onduidelijkheid bestaat. Eind maart 2018 werd bekend dat ook marktleider TUI zich ging aansluiten bij SGRZ Retail, waarop veel retailers enthousiast reageerde. “SGR heeft met de SGRZ Retaildekking een product in de markt gezet, dat goed aansluit bij de nieuwe wet pakketreizen. Retailers zijn voor ons een belangrijk en gewaardeerd verkoopkanaal en daarom hebben wij er als marktleider voor gekozen om aan te sluiten bij de SGRZ Retaildekking”, zo liet  Arjan Kers (CEO TUI Nederland) destijds over de keuze van TUI om zich aan te sluiten bij SGRZ Retail.

In tegenstelling tot Hoving vindt Reuver SGRZ Retaildekking een mooi systeem. “Ik ben er niet voor verantwoordelijk wanneer een partij niet wil deelnemen aan SGRZ Retaildekking. Alle grote touroperators zijn deelnemer aan SGRZ Retaildekking en van heel veel partijen hoor ik dat zij er zeer positief over te spreken zijn. Het grootste deel van de omzet zet de gemiddelde retailer ook weg bij een touroperator die deelnemer is aan SGRZ Retaildekking. Als een partij niet meedoet met SGRZ Retaildekking en een retailer wil die partij graag verkopen, dan moet deze retailer zo’n partij vragen om ook deelnemer te worden.”

Wat Hoving betreft is het tijd om gezamenlijk in actie te komen en te bekijken of er betere oplossingen te bedenken zijn en de onnodige verhogingen van risicodragende omzet in te dammen. “De bal ligt bij de retail. Ondertussen gaan wij door met afronden van de benodigde overzichten in BAS en wordt de handleiding hiervoor geschreven.”

“Voor de aanlevering van de opgaveformulieren ben je als retailer afhankelijk van onze hiervoor nog in ontwikkeling zijnde overzichten, die verwachten we binnenkort af te hebben. Wachten op BAS is geen excuus, want je kan SGR laten weten dat je met BAS werkt. Zij zijn op de hoogte van onze ontwikkeling en hebben toegezegd dat uitstel wordt verkregen voor gebruikers van BAS”, aldus Hoving. “De weg die SGR heeft gekozen van wat er moet worden aangeleverd, heeft ons heel wat hoofdbrekens gekost. Wat het extra lastig maakt is dat historische gegevens van belang zijn voor toekomstige zekerheden. Dossiers van voor 1 juli 2018, toen de oude wet nog van toepassing was, moeten we daarom tonen volgende de nieuwe rekenregels.”