Nederlanders staan in Frankrijk bekend als ongemanierde holbewoners, onbeschoft en onbeholpen, althans, de Nederlandse vakantieganger(s) dan. Merci beaucoup! Toch zijn er Franse reisbedrijven die de Nederlandse markt op durven te stappen.

We moeten aan de kreten als ‘holbewoners’ en ‘onbeschoft’ ook niet te zwaar aan tillen. Ze komen uit een Radio 1-item waarin NOS-correspondenten vertellen hoe Nederlandse vakantiegangers bekendstaan in het buitenland. Andersom, hoe Nederlanders over Fransen denken, komt er waarschijnlijk eenzelfde soort conclusie uit.

Naar aanleiding van mijn vorige column, ‘goede oude tijden’, kreeg ik van iemand de reactie dat hij vroeger altijd naar een reisbureau ging waar hij werd geholpen door medewerk(st)ers met verstand van zaken. “Je wist dan waar je aan toe was”, zo liet hij mij weten. Maar nu had hij onlangs online geboekt via het Franse ‘Voyage Privé’ en hij was flink belazerd. “Wat kun je eraan doen? Niks! Hooguit klagen via social media.” Voyage Privé, volgens zichzelf een online reisgemeenschap die luxueuze vakanties aanbiedt aan haar leden tegen exclusieve prijzen. Lid word je heel makkelijk, zelf een accountje aanmaken of lid worden via bijvoorbeeld je Facebook-account. Waar kennen we dat toch van?

Voyage Privé biedt zogenaamde ‘flash verkopen’ aan, speciale aanbiedingen voor luxueuze vakanties, vluchten, hotels, rondreizen en evenementen. Daar heb ik zelf altijd al zo mijn bedenkingen bij, want ze worden vaak tegen een mooi prijsje in de etalage gezet en zijn zogenaamd maar een x-aantal uur/dagen boekbaar. Wie de geadverteerde prijs zoekt, komt vaak van een koude kermis thuis.

Voyage Privé is natuurlijk niet de enige partij die dit soort dingen doet, maar de drie vrienden die het bedrijf in 2006 hebben opgericht hebben in ieder geval iets goed gedaan. Er werken 400 mensen, de site is dus inmiddels ook in het Nederlands en geïnteresseerden kunnen nu aan de slag vanuit het kantoor in Aix-en-Provence als ‘Content Editor Nederlands’. Met 35 miljoen ‘leden’, tja wat zijn leden, kan je natuurlijk leuke deals sluiten. Zeg nou zelf, welke Nederlandse holbewoner valt er nu niet voor de door de reisexperts van Voyage Privé zorgvuldig geselecteerde hotels die tegen ‘de beste prijzen en kortingen tot -70% worden aangeboden.

Ik zal jullie niet martelen met de algemene voorwaarden van Voyage Privé met daar info over een (Franse) financiële waarborgsoms, enzovoorts. Een check bij onze Nederlandse waakhond leerde dat sinds 1 juli vorig jaar er een systeem is van wederzijdse erkenning van garantieregelingen waardoor, ik citeer de woordvoerster van de ACM: “Consumenten meer zekerheid hebben over de garantiestelling van buitenlandse partijen. De ACM toetst die garantieregeling niet en adviseert ook niet over al dan niet boeken bij buitenlandse bedrijven, maar kan wel in geval van twijfel navraag doen in de betreffende lidstaat. Wij zien daar vooralsnog (in geval van Voyage Privé, red.) geen aanleiding toe, aangezien dit op het eerste gezicht niet heel schadelijk lijkt: eerst de drempel van lidmaatschap en vooral losse reisdiensten. Maar het is uiteindelijk aan de consument zelf om een keuze te maken.”

Deze reactie van ACM gelezen hebbende, zou je zeggen: prima partij dus, en wie kan er tegen 70%(!!!) korting op? Zelf wacht ik nog steeds op het antwoord op een vraag die ik twee weken geleden via Facebook Chat stelde aan Voyage Privé. Als je geen Frans spreekt, van ANVR-/SGR-zekerheden wilt genieten, weersta dan die verleidingen van buitenlandse partijen die natuurlijk wel weten dat wij Nederlanders geilen op hoge kortingen. Kunnen ze nog miljoenen op hun bankrekening hebben staan, daar koop je niks voor als je als Nederlander niet wordt geholpen nadat je een rampvakantie hebt gehad. Laat ze eerste maar eens uit hun Franse hol komen. Onbeschoft en onbeholpen de Nederlandse markt verzieken. Au! Revoir!

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl