Sharon Dijksma (demissionair staatssecretaris Infrastructuur en Milieu) heeft tijdens een algemeen overleg over luchtvaart en luchthavens de (her)invoering van een vliegtaks voor luchtvaartmaatschappijen die vliegen op en vanaf Schiphol geopperd. Daarmee verwacht ze dat luchtvaartmaatschappijen sneller de keuze maken voor Lelystad Airport. “Ik ga u vandaag niet allemaal tevreden stellen.”

Voor haar opvolg(st)er heeft Dijksma nog een advies, zo laat zij weten: “Op het moment dat de marktbenadering niet zou werken en je als verkeersverdelingsregel ook onvoldoende hard kunt optreden, dan zul je bijvoorbeeld moeten nadenken over prijs. Een tickettaks, dat zijn wel thema’s die dan echt aan de orde komen om er ook voor te zogen dat het bijvoorbeeld voor een bepaald vakantie vliegverkeer minder interessant wordt om op Schiphol te komen. Uiteindelijk heeft prijs natuurlijk effect.”

De vliegtaks zorgde in 2008 al voor veel opheft in de Nederlandse reisindustrie. Destijds werd er een taks ingevoerd van € 11,25 voor een vliegreis binnen de Europese Unie of tot 2.500 kilometer en daarboven een bedrag van € 45. Grensluchthavens in Duitsland en België grepen de Nederlandse taks direct aan om reizigers te overtuigen vanaf de buitenlandse luchthavens te vertrekken. Sindsdien steeg de populariteit van deze airports dan ook daadwerkelijk. Een jaar na de invoering werd de taks weer afgeschaft. In 2013 kwam een herinvoering van de vliegtaks ook ter sprake, maar dit ging destijds niet door.

Bekijk hier het gehele debat terug.

“Luchtvaart is emotie en by far het meest lastigste dossier dat ik gedurende mijn tijd als staatssecretaris heb behandeld. De belangentegenstellingen in de sector zijn zeer groot. Als je kijkt naar de airlines, maar ook naar de wensen van de consument. Wel goedkoop willen vliegen, maar geen vliegveld in de achtertuin. Als je kijkt naar de enorme groei, dan heeft dat velen verrast. Schiphol deed het goed en we moesten ingrijpen, alleen al als je kijkt naar de wachtrijen”, aldus Dijksma, die aan het begin van het debat al aangaf niet iedereen tevreden te kunnen stellen.