CoronavirusNieuws

Corona-voucher bij annulering of omboeking

De ANVR is blij dat SGR reisondernemingen een creatieve mogelijkheid heeft geboden bij het omboeken of annuleren van de reis, waarbij de uit te geven Corona-voucher onder dekking valt van dit garantiefonds. Hiermee blijven reizigers de zekerheid houden dat hun reeds betaalde reissom veilig is gesteld, dat laat de ANVR weten op haar website. 

“Er is thans een ernstige crisissituatie ontstaan rond het zogenaamde coronavirus als gevolg waarvan de reisbranche wordt geconfronteerd met een groot aantal annuleringen en de verplichting aan reizigers de vooruitbetaalde reissommen terug te betalen. Een en ander kan tot cashflow problemen in de reisbranche leiden. Aan reizigers wordt daarom door reisondernemingen gevraagd om de reis om te boeken of om een voucher te accepteren voor een reis op een later tijdstip (we noemen dit gemakshalve ‘Corona-voucher’)”, aldus de SGR. De garantieregeling van SGR sluit waardebonnen en reischeques die niet hebben geleid tot een boeking met een deelnemer-reisonderneming uit van vergoeding. Er is in deze crisissituatie aanleiding om te bepalen dat tijdelijk en onder na te melden aanvullende voorwaarden een Corona-voucher wel voor vergoeding in aanmerking kan komen, teneinde het consumentenvertrouwen in deze vorm van compensatie voor de annulering van een reis te versterken.

Het bestuur van SGR besluit daarom als volgt: 

1. Met ingang van 16 maart 2020 beschouwt SGR door aan SGR deelnemende organisatoren uitgegeven vouchers als vallende onder de dekking van SGR in de zin van artikel 3 van de SGR garantieregeling met inachtneming van punt 2 tot en met 7 van dit besluit.

2. Deze dekking geldt alleen als de voucher voldoet aan de door SGR voorgeschreven model voucher en slechts voor uitgegeven vouchers in geval van het annuleren van reizen in verband met het niet kunnen uitvoeren van de reis in het kader van het ontstaan van de onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het coronavirus en onder voorwaarde dat de waarde van de voucher duidelijk is ingevuld en de voucher de naam ‘Corona voucher’ bevat.

3. De waarde van de voucher kan niet meer zijn dan de aanbetaling die gedaan is op de reis die geannuleerd is vanwege het coronavirus en welke reis oorspronkelijk ook onder de garantie van SGR viel.

4. De voucher dient een expliciete geldigheidsduur te bevatten van maximaal een (1) jaar na datum van uitgifte.

5. Op de voucher dient te worden vermeld dat de garantieregeling van SGR van toepassing is.

6. Op de website van SGR dient dit besluit te worden gecommuniceerd met duidelijke vermelding van het specifieke karakter, de tijdelijkheid en de handhaving van artikel 3 lid 10 onder g garantieregeling voor andere waardebonnen en reischeques.

7. Dit besluit heeft een tijdelijk karakter en vervalt op 1 juni 2020 ten aanzien van de uitgifte van Corona-vouchers met garantie van SGR, onverminderd de mogelijkheid dat het bestuur na goedkeuring van de Raad van Toezicht deze termijn kan verlengen.

Praktische informatie

  • Alleen deelnemers aan SGR mogen Corona-vouchers met garantie van SGR afgeven. Indien het deelnemerschap aan SGR derhalve inmiddels is beëindigd/geëindigd nadat een reisovereenkomst met SGR garantie met een consument is afgesloten en de reisovereenkomst inmiddels door annulering is beëindigd, kan een ex-deelnemer geen Corona-vouchers met garantie meer uitgeven.
  • Duidelijk dient te worden dat consumenten (reizigers) wel gedekt zijn bij financieel onvermogen van een organisator als de betreffende consument een Corona-voucher inwisselt.
  • Aanspraken die voortvloeien uit een geannuleerde reis anders dan een voucher vallen niet onder de garantieregeling van SGR. Immers de garantieregeling is komen te vervallen doordat de oorspronkelijke reisovereenkomst is ontbonden door annulering.
  • Indien een consument (reiziger) bij financieel onvermogen van de bij SGR aangesloten organisator aanspraak maakt op de garantie op een Corona-voucher, dient ook de oorspronkelijke (geannuleerde) reisovereenkomst overlegt te worden en betalingsbewijs, een en ander conform de garantieregeling van SGR.
  • Deelnemers zijn vrij om een Corona-voucher uit te geven in haar eigen ‘look and feel’. Echter een voucher dient in ieder geval de volgende informatie te bevatten:
    – de waarde;
    – een uitgifte datum;
    – een einddatum die maximaal 1 jaar na uitgifte datum ligt;
    – het woord: ‘Corona-voucher’;
    – dat de garantieregeling van SGR van toepassing is conform bestuursbesluit van 16 maart 2020 (het beeldmerk van SGR alleen is niet voldoende).

© 2020, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

18 Reacties

  1. […] Hugo van Drie (Head of Sunweb Sun NL): “Voor iedereen is dit een onzekere tijd. Wij blijven uiteraard de ontwikkelingen en de adviezen van de autoriteiten opvolgen. Wij begrijpen dat klanten vragen hebben over de betaling van hun toekomstige vakantie. Om die reden komen we onze klanten tegemoet en passen wij tijdelijk onze termijn voor de restbetaling aan van 6 weken naar 2 weken voor vertrek.” Mocht een vakantie ten gevolge van het coronavirus alsnog door de reisorganisatie worden geannuleerd, dan ontvangt de klant het reeds betaalde bedrag als tegoed voor een volgende vakantie. Dit staat ook wel bekend als een corona-voucher. […]

  2. […] laat maken op de bekende voorboekingscodes. Als de klant dat niet wil of nog niet kan, wordt de corona-voucher aangeboden. We vragen jullie begrip voor het feit dat dit enige tijd in beslag neemt omdat we erg […]

  3. […] laat maken op de bekende voorboekingscodes. Als de klant dat niet wil of nog niet kan, wordt de corona-voucher aangeboden. We vragen jullie begrip voor het feit dat dit enige tijd in beslag neemt omdat we erg […]

  4. […] opnemen met ons callcenter op 0180-457803. Als u uw reis nog niet kunt omboeken, bieden wij u de coronavoucher aan. Met deze voucher kunnen onze gasten een nieuwe reis bij de Jong Intra Vakanties boeken. De […]

  5. […] onderstaande bestemmingen hun reizen te annuleren. “Onze klanten worden gecompenseerd met een Corona-voucher. Met dit voucher kunnen jullie klanten een nieuwe reis bij Bentour Reizen boeken”, aldus de […]

  6. […] tot en met 31 maart 2020. Reizigers die nog niet zijn vertrokken vanuit Nederland, ontvangen een voucher die zij kunnen gebruiken om een vakantie uit het TUI en Kras aanbod te boeken met een latere […]

  7. […] klanten krijgen de mogelijkheid kosteloos om te boeken of ontvangen het coronavoucher ter waarde van de aanbetaling volgens de richtlijnen van het […]

  8. […] tot en met 19 april 2020 de gelegenheid om hun reis direct om te boeken of gebruik te maken van het corona-voucher. “Ons team staat in contact met klanten die binnenkort vertrekken of inmiddels op reis zijn. […]

  9. […] met een vertrek tot en met 15 april kunnen omboeken naar een andere datum of aanspraak maken op het corona-voucher dat recent is ingevoerd door ANVR/SGR. Dit voucher is inwisselbaar voor een andere reis bij Isropa […]

  10. […] kiest Sunliner ervoor om de reizigers te compenseren met de ‘Corona-voucher‘ die in de toekomst kan worden besteedt aan een nieuwe […]

  11. […] desbetreffende reisagent. Yaxa Reizen heeft er voor gekozen om de reizigers te compenseren met het coronavoucher die in de toekomst aan een nieuwe reis besteedt kan worden bij Yaxa Reizen. De voorwaarden staan […]

  12. […] kunnen worden omgeboekt, of er kan gekozen worden voor een voucher die in de toekomst aan een nieuwe reis besteed kan worden. Voor reizen met vertrek na 19 april laat […]

  13. […] hun geld niet kwijt, ongeacht of er een negatief reisadvies geldt of niet. De klanten krijgen een voucher, welke ze – wanneer de situatie dit weer toelaat – kunnen verzilveren voor een nieuwe […]

  14. […] laten gaan”, aldus de reisorganisatie. Klanten kunnen ook aanspraak maken op de speciale ‘corona-voucher’, die door ANVR/SGR in het leven is […]

  15. Frank Koppelman
    15 maart 2020 at 16:19

    Bij Kras onderdeel van TUI kon ik geen tegoedbon krijgen gisteren wel annuleren en 75 % van de reissom kwijt

  16. […] gasten worden gecompenseerd met een coronavoucher. Met dit voucher kunnen zij een nieuwe reis bij de Jong Intra vakanties […]

  17. […] die vluchten die liever niet mee gaan vanuit Nederland, dan kan dat. Zij krijgen dan het inmiddels ingevoerde voucher waarmee zij een reis op een later tijdstip kunnen uitkiezen. Wij blijven ook vliegen zo lang als […]

  18. H roek
    15 maart 2020 at 06:55

    Kun je toch de betaalde reissom terug eisen?

Vorige bericht

Corendon stopt voorlopig met het uitvoeren van vakanties

Volgende bericht

Alle reizen naar het buitenland afgeraden door Belgische overheid

Auteur

Dylan Cinjee

Dylan Cinjee

Dylan is begonnen als stagiair bij TravelPro. Na zijn stage kreeg Dylan de kans om te blijven bij TravelPro als lid van de redactie. Tijdens deze periode heeft Dylan zijn Bachelor in Tourism Management gehaald.